Vraag en antwoord huishoudelijke hulp BrabantZorg

Geplaatst op woensdag 22 november 2023

Vraag en antwoord rondom huishoudelijke verzorging BrabantZorg

BrabantZorg heeft besloten om per 1 januari 2024 te stoppen met Hulp bij Huishouden. Als u Hulp bij huishouden van BrabantZorg ontvangt, heeft u hierover een brief ontvangen. We begrijpen dat dit mogelijk vragen bij u oproept. Daarom hebben we hieronder voor u een aantal van die vragen beantwoord. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met het Dorpsteam, telefoon 0492-328383.

Waarom stopt BrabantZorg met Hulp bij het huishouden?

BrabantZorg heeft niet meegedaan in de wettelijk verplichte nieuwe aanbesteding voor Hulp bij huishouden (Wmo). Reden daarvoor is dat BrabantZorg vanwege de toenemende vraag naar intensievere wijkverpleging en verpleeghuiszorg en door de tekorten in de zorg heeft besloten zich in de toekomst vooral te richten op die intensievere zorg.

Blijft BrabantZorg nog wel andere zorg leveren?

Ja. De andere zorgtaken blijven BrabantZorg gewoon uitvoeren. Ze stoppen alleen met Hulp bij huishouden uit de Wmo.

Ik heb nu nog Hulp bij huishouden van BrabantZorg. Wat moet ik doen?

U hoeft op dit moment niks te doen. BrabantZorg heeft nog tot 1 januari een contract om uw hulp te blijven leveren. Er zijn drie partijen gevonden die de Hulp bij huishouding na 1 januari overnemen van BrabantZorg. Dat zijn Interzorg, Acteon en Tzorg. U krijgt een brief van de gemeente waarin staat welke aanbieder uw zorg zal gaan leveren

Ik wil nu meteen overstappen naar een andere aanbieder. Wat moet ik doen?

We vragen u dringend om op dit moment niet van aanbieder te wisselen. De aanbieders die de werknemers en cliënten van BrabantZorg overnemen, doen hun uiterste best om alle veranderingen goed te laten verlopen. Dit vraagt de komende maanden alle aandacht en zorgvuldigheid.

Welke aanbieders hebben vanaf 1 januari 2024 een contract?

Er zijn 6 aanbieders die vanaf 1 januari 2024 in de gemeente Boekel Hulp bij huishouden kunnen verzorgen dat zijn: Acteon, Actief Zorg, Breederzorg, Interzorg, Tzorg, en Poetszorg.

Ben ik verzekerd van huishoudelijke zorg?

Tot 1 januari 2024 ontvangt u Hulp bij huishouden via BrabantZorg zoals u dat gewend bent. Na 1 januari zal een andere organisatie de hulp bij huishouden overnemen. Cliënten hoeven hier zelf niets voor te doen. De gemeente zal dit samen met de aanbieders gaan regelen. Wel is het zo dat er bij alle thuiszorgaanbieders personeelstekorten zijn. Dat kan nu en in de toekomst betekenen dat u soms minder hulp kunt krijgen, of langer op de wachtlijst staat.

Ik ben aangemeld bij BrabantZorg maar mijn hulp is nog niet gestart. Kan ik nu nog overstappen naar een andere aanbieder?

Overstappen is niet nodig. Ook de mensen die op de wachtlijst staan krijgen een brief van welke nieuwe aanbieder zij de zorg zullen gaan ontvangen.

Raak ik nu mijn hulp kwijt?

We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar vertrouwde hulp behoudt. Maar we kunnen niet garanderen dat dat ook altijd lukt. Medewerkers kunnen natuurlijk ook zelf een andere keuze maken.

Raakt mijn hulp nu zijn of haar baan kwijt?

De medewerkers van BrabantZorg kunnen aan het werk gaan bij de werkgever die het werk van BrabantZorg overneemt. Ze behouden daarbij hun arbeidsvoorwaarden en er is genoeg werk voor huishoudelijke hulpen. Maar dat beslissen zij natuurlijk zelf. Het risico op werkloosheid is heel klein.

Moet ik opnieuw een aanvraag doen?

Nee, u behoudt uw recht op Hulp bij huishouden.

Kom ik nu onderaan een wachtlijst?

Nee, uw komt niet onderaan een lijst. We proberen alle bestaande cliënten zo snel mogelijk in te passen bij een andere aanbieder.

Hoe weet ik welke aanbieder mij het snelst weer kan helpen?

Die informatie is nu niet bekend.

Verandert de hulp die ik krijg?

Nee, de inhoud van de hulp die u krijgt, verandert niet. Wel zal de nieuwe aanbieder opnieuw afspraken met u maken, bijvoorbeeld over het tijdstip waarop de hulp kan komen.

Wat moet ik doen met het zorgdossier van BrabantZorg?

Dat mag u nu nog bewaren. U hoort van de nieuwe aanbieder hoe u daarmee om kunt gaan.


Heb ik keuze in naar welke andere zorgaanbieder ik over ga? Of wordt dit vooraf bepaald door de gemeente/zorgaanbieder?

We werken volgens het principe: cliënt volgt medewerker. Dit betekent dat u bij de zorgaanbieder komt waar u medewerker gaat werken. Indien u hier bezwaren tegen heeft mag u ook zelf een aanbieder kiezen, maar dan kan het langer duren voor uw hulp goed geregeld is.